НАЗК
UA 01103 Київ Бульвар Дружби Народів, 28
support@nazk.gov.ua
+38 (044) 200-06-94
logo
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту
Меню
«Громадськість — це партнер, якого треба максимально залучати до вирішення державних питань», — членкиня Громадської ради при НАЗК
Офіс розбудови доброчесності
Просвіта. Навчання. Взаємодія
Блог
22 Червня 2021
|
«Громадськість — це партнер, якого треба максимально залучати до вирішення державних питань», — членкиня Громадської ради при НАЗК

«Громадськість — це партнер, якого треба максимально залучати до вирішення державних питань», — членкиня Громадської ради при НАЗК

Громадський контроль за діяльністю Національного агентства з питань запобігання та протидії корупції забезпечує Громадська рада, яка майже рік тому була сформована за результатами відкритого онлайн-голосування.

Офіс розбудови доброчесності при НАЗК відповідає за ефективну взаємодію між Громрадою та Агентством.

 До першої річниці роботи чинної Громради при НАЗК Офіс розповідає про роботу Ради та її членів. У цьому матеріалі членкиня Громради Тетяна Хутор розповідає, чому антикорупційна експертиза законодавства важлива, що дає громадський контроль за діяльністю державних органів та які цілі ставить перед собою в складі чинної Громради.

 Якою була мотивація увійти до складу Громадської ради при НАЗК?

 Останні п’ять років я присвятила роботі в законопроєктній та антикорупційній сфері — і пройшла шлях від громадського експерта з антикорупційної експертизи в Комітеті Верховної Ради України (ВРУ) з питань запобігання і протидії корупції до співзасновника аналітичного центру «Інститут законодавчих ідей», який спеціалізується на виявленні корупції в законодавстві.

 Ефективна антикорупційна експертиза — потужний механізм запобігання корупції, який позбавляє недоброчесних посадовців можливості використовувати недоліки законодавства для особистої вигоди.

На жаль, антикорупційна експертиза законопроєктів тривалий час була пріоритетом лише для Комітету ВРУ з питань запобігання і протидії корупції. І це попри те, що комітет не мав і досі не має достатніх повноважень для реального впливу на законодавчий процес. Бо аналізу підлягають лише законопроєкти до першого читання, а механізми, які б зупиняли розгляд — відсутні.

Напротивагу, НАЗК є органом із безпрецедентними повноваженнями у сфері антикорупційної експертизи. Агентство може не тільки аналізувати будь-який законопроєкт на будь-якому етапі, а й призупиняти його розгляд строком до 10 днів. НАЗК може здійснювати цю функцію не озираючись на партійні та політичні інтереси.

 Перезавантаження НАЗК дало надію на активізацію діяльності в цьому напрямі. За Законом України «Про запобігання корупції» НАЗК під час проведення антикорупційної експертизи має залучати Громадську раду. Тож я вирішила використати цю можливість та не лише співпрацювати та допомагати НАЗК від імені аналітичного центру, а й мати можливість контролювати ефективність цього напряму діяльності.

 У чому полягає Ваша діяльність поза Громадською радою?

 Я очолюю незалежний аналітичний центр «Інститут законодавчих ідей» (ІЗІ), який на сьогодні вважається найпотужнішим у сфері антикорупційної експертизи. Протягом п’яти останніх років наша команда проаналізувала понад 6000 законопроєктів зареєстрованих у Верховній Раді. У більш ніж 600 з них виявлено корупціогенні фактори.

 Ми працюємо заради прийняття законодавства без корупційних, дискримінаційних та неефективних норм і його подальшої імплементації.

Нашою ключовою метою є розвиток інституту антикорупційної експертизи в Україні. Тому окрім законопроєктів ми також аналізуємо проєкти підзаконних нормативно-правових актів (НПА), допомагаємо з антикорескпертизою органам місцевого самоврядування, розробляємо методології проведення такої експертизи національним та місцевим органам влади, ведемо рейтинги авторів законопроєктів із корупціогенними факторами. До слова, саме ІЗІ ініціювало проведення першої антикорекспертизи оновленим НАЗК у 2020 році. Детальніше про діяльність центру можна почитати в нашому звіті за 2020 рік.

 Крім того, я займаюся науковою діяльністю, зокрема досліджую питання конфіскації необґрунтованих активів посадовців. Цей правовий інститут є новим для України, але надзвичайно перспективним, адже не потребує довгого розслідування й судового розгляду, як того вимагає кримінальний процес. Якщо не вірите, що за своє життя побачите, як конфісковують активи в корупціонерів, почитайте про це дослідження (перше, а може й поки єдине, в Україні). До речі, НАЗК відіграє не останню роль для уможливлення такої конфіскації. Наприклад, мільйонні доходи народного депутата від жомової ями стали не лише предметом публічного обурення, а й предметом прозову про визнання необґрунтованими для подальшого їх стягнення в дохід держави.

 Чому громадський контроль є важливим?

 Суспільство — це власник, а влада — тимчасовий менеджмент. Якщо довіряєш комусь своє майно, безпеку і свободу та ще й оплачуєш ці послуги зі своєї кишені — варто час від часу поглядати за їх успіхами.

Громадський контроль та моніторинг є нашим із вами обов’язком, якщо ми хочемо якісного управління державою та як наслідок мати умови для якісного життя. 

 Наприклад, «Інститут законодавчих ідей» займається моніторингом діяльності державних органів. Наприклад, нещодавно були презентовані результати моніторингу діяльності всіх 23 комітетів парламенту за 2020 рік та результати аналізу більш як пів тисячі відповідей стейкхолдерів, які з ними співпрацювали

 Залучення громадськості до діяльності державних органів наразі є дуже важливим, адже час, коли громадські організації не пускали на поріг зали засідання комітетів парламенту, минув не так давно. А подекуди такі ситуації досі трапляються.

 Громадськість — не просто споживач державних послуг, а партнер, якого треба максимально залучати до вирішення державних справ.

 Які цілі я перед собою ставлю в Громраді при НАЗК?

 За час перебування в Громраді я ставлю собі за мету через співпрацю й контроль підвищити ефективність роботи НАЗК за напрямом антикорупційної експертизи законодавства.

 Цей превентивний інструмент надто довго залишався несправедливо недооціненим державними органами. Зараз крига скресла, і НАЗК показує хороші результати. А ми повинні забезпечити якісний контроль за аполітичністю та об’єктивністю його рішень.

 Що мотивує працювати у сфері антикорупції?

Мене мотивують досягнуті результати за останні роки — від якісного антикорупційного законодавства до незалежних державних органів, які його впроваджують.

 Мене мотивують потужні та суспільно орієнтовані команди, які впроваджують серйозні зміни.

 Мене мотивують освічені, активні та принципові українці, заради яких, а подекуди й разом із якими, ми будуємо міцний фундамент для сильної країни рівних можливостей, де справедливість буде не винятком, а правилом.

 Громадська рада при Національному агентстві з питань запобігання корупції є колегіальним органом, що утворюється відповідно до Закону України «Про запобігання корупції» для забезпечення прозорості та громадського контролю за діяльністю НАЗК. Усі обов’язки Громадської ради при НАЗК описані в Положенні Кабінету Міністрів України від 20 листопада 2019 року.