НАЗК
UA 01103 Київ Бульвар Дружби Народів, 28
support@nazk.gov.ua
+38 (044) 200-06-94
logo
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту
Меню
Як вчитель може вплинути на розбудову доброчесного суспільства?
Офіс доброчесності
Просвіта. Взаємодія
Блог
21 Жовтня 2021
|
Як вчитель може  вплинути на розбудову доброчесного суспільства?

Як вчитель може вплинути на розбудову доброчесного суспільства?

Поняття чесності, справедливості, добра і зла прищеплюються дітям з дитинства – через казки, мультфільми, розмови з батьками та однолітками. Але до таких, здавалося б, базових речей слід повертатися в процесі дорослішання, поглиблюючи розуміння і сприйняття певних норм та правил. Зрозуміти світ і сформувати цінності дитині допомагає суспільство, у якому вона розвивається.

До навколишнього світу може виникати багато запитань, відповіді на які молодь шукає зокрема під час навчання у школі. Вчитель має створити відкрите та безпечне середовище, щоб діти могли вільно висловлювати свої думки та отримувати відповіді на свої запитання. Школа – це місце де дитина має вчитись самостійно будувати стосунки з оточуючими, і те, за якою стратегією вони будуть відбуватись – залежить від вчителя.

Що таке доброчесність і до чого тут освіта?

Перш ніж говорити про необхідність навчання доброчесності (або «integrity education») у школі, варто визначити, що означає слово «доброчесність».

Відповідник українського слова «доброчесність» у латинській мові – поняття «integritas». Воно означає розсудливість, цілісність і завершеність. В англійській мові зберігся корінь цього слова (integer – цілий). Англійське «integrity» позначає стан цілісності, об’єднання, а також якість чесної людини, яка має сильні моральні принципи.

Професор Даніель Малан визначає доброчесність як «узгодженість між переконаннями, рішеннями та діями, і як постійне дотримання цінностей і принципів». У Словнику Чемберса ХХІ століття доброчесність визначено як «суворе дотримання моральних цінностей і принципів».

В рамковому документі Організації економічного співробітництва та розвитку доброчесність визначено як «чинити правильно, навіть коли ніхто не бачить». Саме це визначення ми будемо використовувати надалі, адже воно є простим та всеохоплюючим.

Чому навчати доброчесності важливо у школі? Перш за все, цю цінність важливо виховувати власним прикладом та через середовище, у якому дитина зростає. І якщо проконтролювати взаємодію дитини зі світом поза шкільними стінами вчитель не може, то йому цілком під силу створити в школі доброчесне, прозоре і відкрите середовище та підтримувати його. У доброчесному середовищі дитина не об’єкт, а суб’єкт – особистість, що може мати сумніви під час прийняття рішень. Задача вчителя допомогти учню обрати вірний шлях та зробити доброчесність новою нормою.

Часто можна почути, що школа – це дзеркало суспільства. Проте насправді школа – його творець. Сьогоднішні школярі є завтрашніми виборцями, публічними службовцями, лікарями, освітянами, бізнесменами. І від того, які цінності вони нестимуть, залежить, як вони будуть діяти: за правилами чи поза ними.

Що може робити вчитель для навчання доброчесності?

Навчання доброчесності – це результат взаємодії всіх учасників навчального процесу:   вчителів, учнів, адміністрації шкіл та батьків. Така співпраця допоможе створити сприятливе середовище для змін.

Чесне та відкрите спілкування учасників навчального процесу – основа доброчесного навчання. Ось декілька загальних порад, як його налагодити:

  • створити атмосферу довіри і взаємодопомоги. Дитині важливо відчувати, що їй вірять, її слухають та у будь-якому разі підтримають. Не варто забувати і про зворотній зв’язок.
  • приймати до уваги думку учнів. Якщо у школі немає загальних правил академічної доброчесності – чому б їх не створити? Допомогти у цьому можуть самі учні, адже ці правила створюються саме для них.
  • поговорити про медіаграмотність. Пояснити, що таке критичне мислення, як перевіряти інформацію.
  • навчити вчитися. Як би дивно це не звучало, але учнів дійсно треба навчити, як правильно вчитися – як шукати інформацію необхідну для підготовки до уроку, як планувати свій час, де можна почитати корисні матеріали, які ресурси використовувати, щоб зробити своє навчання результативним.
  • навчати власним прикладом. Уникати будь-яких проявів недоброчесності, і не толерувати їх, зокрема списування чи плагіат.

 

Саме тому ми працюємо над проектом «Прозора школа», який допоможе вчителям говорити просто про складне і виховувати доброчесне суспільство.