НАЗК
UA 01103 Київ Бульвар Дружби Народів, 28
support@nazk.gov.ua
+38 (044) 200-06-94
logo
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту
Меню
Як запроваджувати антикорупційну освіту: міжнародний досвід
Офіс доброчесності
Просвіта. Взаємодія
Блог
21 Грудня 2021
|
Як запроваджувати антикорупційну освіту: міжнародний досвід

Як запроваджувати антикорупційну освіту: міжнародний досвід

Розбудова доброчесного середовища в школах — головна мета нашого проєкту «Прозора школа». Під час його розробки ми дослідили найкращі закордонні практики антикорупційної освіти й сьогодні коротко розповімо про них.

 

Засвоєння в школах основ громадянських прав і свобод відбувається по-різному в кожній країні. Усе залежить від системи освіти, політичної культури, особливостей суспільних норм та уявлень. Загалом підходи до поширення доброчесності можна поділити на три категорії: інтеграція в навчальну програму, вибір на користь позашкільних активностей і заходів та забезпечення відповідної освіти антикорупційним органом країни.  

Гонконг. Програми з доброчесності та протидії корупції тут розробляє Незалежна комісія проти корупції (Independent Commission against Corruption (ICAC)) у співпраці з директорами шкіл та вчителями. Важливо, що їх адаптують під конкретний навчальний заклад. Серед співробітників Управління молоді та моральної просвіти ІСАС — учителі та громадянські педагоги. Ключові теми: доброчесність, чесність та дотримання закону.

Литва. Чудовий приклад практичного застосувати знань із громадянської освіти. У цій країні студенти залучені до роботи муніципальних органів та неурядових організацій. Наприклад, в одному з міст вони аналізували корупційні ризики в місцевій адміністрації: перевіряли журнали працівників на наявність порушень і можливого зловживання публічними ресурсами (державними транспортними засобами та картками з паливом).

Австрія. Навчання доброчесності тут є частиною позашкільної програми. З 2012-го року запроваджені антикорупційні тренінги, до яких залучають підлітків 14-18 років. Заняття не є обов’язковими, однак організатори обирають дієві заохочення: додають інтерактиви, командні активності, дискусії, квізи, рольові ігри. 

Угорщина. Тут integrity education, навпаки, входить до шкільної програми. Ще 2012-го року ряд Угорщини запровадив «Програму запобігання корупції», яка в тому числі спрямована на включення доброчесності та антикорупційних цінностей до навчальних програм початкової та середньої школи. Цікаво, що під час занять учнів старших класів знайомлять із національним та міжнародним досвідом у сфері запобігання корупції. 

Систематична робота з учителями — ще один важливий аспект для ефективного впровадження теми доброчесності в освітнє середовище. Зокрема це може бути створення матеріалів для уроків, просування нових методик. 

США. Американські школи надають посібники з різними активностями щодо навчання антикорупції та доброчесності, а вчителі можуть використовувати пропозиції за власним бажанням. Кожен штат розробляє навчальні програми та контент для шкільних округів. Доповнює цей підхід популярність онлайн ресурсів, присвячених боротьбі з корупцією, які містять матеріали за темою для вчителів. Серед них — готові плани інтегрованих уроків, розроблені активності в класі, інтерактивні ігри тощо. Педагоги можуть використовувати ці інструменти на уроках суспільствознавства, історії, громадянської освіти, природничих наук, образотворчого мистецтва. 

Естонія. У цій країні проходить Балтійська літня академія. Мета проєкту — розширити потенціал шкіл Естонії, Латвії та Литви для розвитку інклюзивної та демократичної культури через взаємодію працівників освітнього процесу. Так, програма не зосереджена саме на доброчесності, але однозначно є якісним прикладом організації навчання зі схожих тем. Учасники Академії збираються в команди, до складу яких входять керівники школи, вчителі, представники ГО, батьківського органу та місцевої влади. У переліку тем — підвищення рівня обізнаності про права людини в школі, розвиток демократичної культури та поводження з полікультурним виміром у повсякденному шкільному житті.

 

Освітні програми про доброчесність сприяють відмові молоді від корупції та зменшують імовірність толерування корупції й порушення законів — показало дослідження Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР). Саме на це націлений проєкт «Прозора школа». Завдяки систематичним змінам та комплексній роботі з усіма учасниками навчального процесу ми прагнемо запровадити наскрізну антикорупційну освіту, що формуватиме доброчесне суспільство.

 

Джерела:

https://www.oecd.org/governance/ethics/education-for-integrity-web.pdf 

https://civicspace.eu/en/