- Антикорупційна система
- це сукупність різнорівневих інституцій, що об’єднані спільною метою боротьби з корупцією та реалізують її відповідно до власних функцій і повноважень. Разом утворюють масштабний антикорупційний механізм завдяки раціональному поділу обов’язків і завдань, співпраці й кооперації зусиль.
Аби система запобігання й протидії корупції в Україні функціонувала повноцінно, крім антикорупційних органів, працюють також державні — так звані залучені органи. Відмінність між двома категоріями полягає в спеціалізації. Так, антикорупційні органи безпосередньо займаються формуванням і моніторингом антикорупційної політики, розслідуванням та розглядом корупційних справ, які стосуються високопосадовців та великих сум коштів, що потребує профільної експертизи та ресурсів. Залучені органи в межах своїх повноважень також можуть здійснювати низку антикорупційних заходів і підсилювати антикорупційну систему, що допомагає зробити антикорупційну діяльність більш масштабною та ефективною.
Систему антикорупційних органів України варто розглядати з точки їхнього функціоналу.
1 Рівень — превентивна функція
Завдання — формувати політику та запобігати корупції.
АНТИКОРУПЦІЙНИЙ ОРГАН
- Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК)
- Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) — ключовий спеціалізований антикорупційний орган, створення якого було передбачене Законом «Про запобігання корупції». НАЗК є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом.
Завдання:
- перевіряє електронні декларації, звіти політичних партій та факти щодо наявності конфлікту інтересів;
- розробляє проєкти Антикорупційної стратегії та Державної програми з її виконання;
- погоджує антикорупційні програми інших органів;
- складає адміністративні протоколи про вчинення високопосадовцями правопорушень, пов’язаних із корупцією;
- проводить антикорупційну експертизу проєктів законів та актів Кабінету Міністрів України.
ЗАЛУЧЕНІ ОРГАНИ
Верховна Рада України (ВРУ) — єдиний законодавчий орган влади.
Завдання:
- приймає Закон про Антикорупційну стратегію;
- проводить тематичні парламентські слухання, антикорупційну експертизу законопроєктів (у Комітеті з питань антикорупційної політики).
Кабінет Міністрів України (КМУ) — вищий орган виконавчої влади.
Завдання:
- затверджує Державну програму з виконання Антикорупційної стратегії.
Міністерство юстиції України (Мін’юст) — орган виконавчої влади.
Завдання:
- здійснює антикорупційну експертизу нормативно-правових актів, крім проєктів законів.
2 Рівень — оперативна функція
Завдання — розслідувати корупційні правопорушень та злочини.
АНТИКОРУПЦІЙНІ ОРГАНИ
Національне антикорупційне бюро України (НАБУ) — державний правоохоронний орган, створений після ухвалення Закону «Про Національне антикорупційне бюро України». Підслідність НАБУ визначається залежно від характеру корупційного злочину, розміру завданої шкоди та суб’єкта злочину (високопосадовці або окремі особи з-поміж службових осіб).
Завдання:
- розслідує корупційні злочини, що стосуються високопосадовців або великих сум державних коштів.
Спеціалізована антикорупційна прокуратура (САП) — самостійний підрозділ Офісу Генерального прокурора.
Завдання:
- здійснює процесуальне керівництво та підтримує державне обвинувачення у ВАКС у провадженнях, що належать до підслідності НАБУ.
Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (АРМА) — центральний орган виконавчої влади зі спеціальним статусом, що не проводить досудових розслідувань корупційних злочинів, однак його діяльність є важливою для ефективного розслідування таких кримінальних проваджень.
Завдання:
- займається виявленням та розшуком активів, одержаних від корупційних злочинів, управляє такими активами (допоки вони під арештом).
ЗАЛУЧЕНІ ОРГАНИ
Національна поліція (НП) — орган виконавчої влади.
Завдання:
- розслідує більшість злочинів, у тому числі корупційних, які не належать до компетенції НАБУ та ДБР;
- складає адміністративні протоколи про вчинення правопорушень, пов’язаних з корупцією.
Державне бюро розслідувань (ДБР) — правоохоронний орган, створення якого було передбачено Кримінальним процесуальним кодексом України.
Завдання:
- розслідує окремі корупційні злочини, вчинені здебільшого правоохоронцями та організованими групами.
Служба безпеки України (СБУ) — орган спеціального призначення з правоохоронними функціями.
Завдання:
- проводить оперативно-розшукову діяльність, у корупційних злочинах зокрема.
Органи прокуратури
Завдання:
- здійснюють процесуальне керівництво та підтримання обвинувачення в загальних судах у справах НП, ДБР, СБУ.
3 Рівень — судова функція
Завдання — притягувати до відповідальності.
АНТИКОРУПЦІЙНИЙ ОРГАН
Вищий антикорупційний суд (ВАКС) — вищий спеціалізований суд у системі судоустрою України, що розпочав свою роботу через рік після прийняття Закону «Про Вищий антикорупційний суд».
Завдання:
- здійснює розгляд проваджень про корупційні злочини, які розслідувало НАБУ;
- ухвалює рішення як суд першої та апеляційної інстанцій.
ЗАЛУЧЕНІ ОРГАНИ
Загальні суди — місцеві, апеляційні, Верховний Суд.
Завдання:
- здійснюють розгляд кримінальних проваджень про корупційні злочини, які розслідували НП, ДБР, СБУ;
- розглядають справи за адміністративними протоколами, складеними НАЗК та Нацполіцією;
- здійснюють розгляд справ про притягнення до цивільно-правової відповідальності за корупційні правопорушення.
Короткий екскурс
Україна почала розбудову повноцінної антикорупційної інфраструктури та створення нових спеціалізованих антикорупційних органів у 2014-му році. Це була логічна складова руху до ЄС та НАТО, як і вдосконалення низки нормативно-правових актів.
Міжнародний досвід уже не раз доводив, що створення нових антикорупційних органів є ефективнішим і швидшим, ніж реформування наявних. Саме такий шлях обрала Україна й не лишилася поза увагою міжнародної експертної спільноти.
«Після Революції гідності, спровокованої переважно ендемічною (системною) корупцією, Україна прийняла комплексний антикорупційний пакет законів та створила нові спеціалізовані установи: НАБУ, САП, НАЗК та АРМА. Україна також досягла безпрецедентного рівня прозорості, зокрема завдяки впровадженню електронного розкриття інформації про активи, електронних закупівель, відкриттю державних реєстрів та інших даних», — зазначили в одному зі звітів експерти Організації економічного співробітництва і розвитку (OECD).
Джерела:
Звіт OECD — https://bit.ly/3yozV3u