НАЗК
UA 01103 Київ Бульвар Дружби Народів, 28
support@nazk.gov.ua
+38 (044) 200-06-94
logo
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту
Меню
Антикорупційна система в Україні
Антикорупційна система
це сукупність різнорівневих інституцій, що об’єднані спільною метою боротьби з корупцією та реалізують її відповідно до власних функцій і повноважень. Разом утворюють масштабний антикорупційний механізм завдяки раціональному поділу обов’язків і завдань, співпраці й кооперації зусиль.

Аби система запобігання й протидії корупції в Україні функціонувала повноцінно, крім антикорупційних органів, працюють також державні — так звані залучені органи. Відмінність між двома категоріями полягає в спеціалізації. Так, антикорупційні органи безпосередньо займаються формуванням і моніторингом антикорупційної політики, розслідуванням та розглядом корупційних справ, які стосуються високопосадовців та великих сум коштів, що потребує профільної експертизи та ресурсів. Залучені органи в межах своїх повноважень також можуть здійснювати низку антикорупційних заходів і підсилювати антикорупційну систему, що допомагає зробити антикорупційну діяльність більш масштабною та ефективною.

Систему антикорупційних органів України варто розглядати з точки їхнього функціоналу.

1 Рівень — превентивна функція

Завдання — формувати політику та запобігати корупції.

АНТИКОРУПЦІЙНИЙ ОРГАН

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК)
Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) — ключовий спеціалізований антикорупційний орган, створення якого було передбачене Законом «Про запобігання корупції». НАЗК є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом.

Завдання:

  • перевіряє електронні декларації, звіти політичних партій та факти щодо наявності конфлікту інтересів;
  • розробляє проєкти Антикорупційної стратегії та Державної програми з її виконання;
  • погоджує антикорупційні програми інших органів;
  • складає адміністративні протоколи про вчинення високопосадовцями правопорушень, пов’язаних із корупцією;
  • проводить антикорупційну експертизу проєктів законів та актів Кабінету Міністрів України.

 

ЗАЛУЧЕНІ ОРГАНИ

Верховна Рада України (ВРУ) — єдиний законодавчий орган влади.

Завдання:

  • приймає Закон про Антикорупційну стратегію;
  • проводить тематичні парламентські слухання, антикорупційну експертизу законопроєктів (у Комітеті з питань антикорупційної політики).

Кабінет Міністрів України (КМУ) — вищий орган виконавчої влади.

Завдання:

  • затверджує Державну програму з виконання Антикорупційної стратегії.

Міністерство юстиції України (Мін’юст) — орган виконавчої влади.

Завдання:

  • здійснює антикорупційну експертизу нормативно-правових актів, крім проєктів законів.

2 Рівень — оперативна функція

Завдання — розслідувати корупційні правопорушень та злочини.

АНТИКОРУПЦІЙНІ ОРГАНИ

Національне антикорупційне бюро України (НАБУ) — державний правоохоронний орган, створений після ухвалення Закону «Про Національне антикорупційне бюро України». Підслідність НАБУ визначається залежно від характеру корупційного злочину, розміру завданої шкоди та суб’єкта злочину (високопосадовці або окремі особи з-поміж службових осіб).

Завдання:

  • розслідує корупційні злочини, що стосуються високопосадовців або великих сум державних коштів.

Спеціалізована антикорупційна прокуратура (САП) — самостійний підрозділ Офісу Генерального прокурора.

Завдання:

  • здійснює процесуальне керівництво та підтримує державне обвинувачення у ВАКС у провадженнях, що належать до підслідності НАБУ.

Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (АРМА) — центральний орган виконавчої влади зі спеціальним статусом, що не проводить досудових розслідувань корупційних злочинів, однак його діяльність є важливою для ефективного розслідування таких кримінальних проваджень.

Завдання:

  • займається виявленням та розшуком активів, одержаних від корупційних злочинів, управляє такими активами (допоки вони під арештом).

ЗАЛУЧЕНІ ОРГАНИ

Національна поліція (НП) — орган виконавчої влади.

Завдання:

  • розслідує більшість злочинів, у тому числі корупційних, які не належать до компетенції НАБУ та ДБР;
  • складає адміністративні протоколи про вчинення правопорушень, пов’язаних з корупцією.

 

Державне бюро розслідувань (ДБР) — правоохоронний орган, створення якого було передбачено Кримінальним процесуальним кодексом України.

Завдання:

  • розслідує окремі корупційні злочини, вчинені здебільшого правоохоронцями та організованими групами.

Служба безпеки України (СБУ) — орган спеціального призначення з правоохоронними функціями.

Завдання:

  • проводить оперативно-розшукову діяльність, у корупційних злочинах зокрема.

Органи прокуратури

Завдання:

  • здійснюють процесуальне керівництво та підтримання обвинувачення в загальних судах у справах НП, ДБР, СБУ.

 

3 Рівень — судова функція

Завдання — притягувати до відповідальності.

АНТИКОРУПЦІЙНИЙ ОРГАН

Вищий антикорупційний суд (ВАКС) — вищий спеціалізований суд у системі судоустрою України, що розпочав свою роботу через рік після прийняття Закону «Про Вищий антикорупційний суд».

Завдання:

  • здійснює розгляд проваджень про корупційні злочини, які розслідувало НАБУ;
  • ухвалює рішення як суд першої та апеляційної інстанцій.

ЗАЛУЧЕНІ ОРГАНИ

Загальні суди — місцеві, апеляційні, Верховний Суд.

Завдання:

  • здійснюють розгляд кримінальних проваджень про корупційні злочини, які розслідували НП, ДБР, СБУ;
  • розглядають справи за адміністративними протоколами, складеними НАЗК та Нацполіцією;
  • здійснюють розгляд справ про притягнення до цивільно-правової відповідальності за корупційні правопорушення.

Короткий екскурс

Україна почала розбудову повноцінної антикорупційної інфраструктури та створення нових спеціалізованих антикорупційних органів у 2014-му році. Це була логічна складова руху до ЄС та НАТО, як і вдосконалення низки нормативно-правових актів.

Міжнародний досвід уже не раз доводив, що створення нових антикорупційних органів є ефективнішим і швидшим, ніж реформування наявних. Саме такий шлях обрала Україна й не лишилася поза увагою міжнародної експертної спільноти.

«Після Революції гідності, спровокованої переважно ендемічною (системною) корупцією, Україна прийняла комплексний антикорупційний пакет законів та створила нові спеціалізовані установи: НАБУ, САП, НАЗК та АРМА. Україна також досягла безпрецедентного рівня прозорості, зокрема завдяки впровадженню електронного розкриття інформації про активи, електронних закупівель, відкриттю державних реєстрів та інших даних», — зазначили в одному зі звітів експерти Організації економічного співробітництва і розвитку (OECD).

Джерела:

Звіт OECD — https://bit.ly/3yozV3u

Контакти
Офіс доброчесності

+38 (044) 200-06-94
м. Київ, бульвар Миколи Міхновського, 28
Підписатися на розсилку