НАЗК
UA 01103 Київ Бульвар Дружби Народів, 28
support@nazk.gov.ua
+38 (044) 200-06-94
logo
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту
Меню
Спільними зусиллями: як просувати ідеї доброчесності в партнерстві
Офіс доброчесності
Просвіта. Взаємодія
Блог
18 Лютого 2022
Спільними зусиллями: як просувати ідеї доброчесності в партнерстві

Спільними зусиллями: як просувати ідеї доброчесності в партнерстві

Один у полі доброчесності не воїн, а гуртом добре й масштабну корупцію бити! Ефективним методом подолання негативних суспільних явищ є створення мережі стейкхолдерів та їхня співпраця. Подібна практика існує також у сфері просування ідей доброчесності. Аналіз діяльності та ефективності взаємодії мультистейкхолдерів нещодавно провів центр U4 — частина норвезького науково-дослідного інституту (CMI). 

 

Об’єднані ідеєю

 

Багатостороннє партнерство (multistakeholder partnerships — MSP) покликане залучати організації з державного та приватного секторів, а також представників громадянського суспільства до співпраці. Річ у тім, що саме такий формат дозволяє діяти узгоджено, об’єднувати ресурси й навички, ефективніше продукувати ідеї та мінімізувати ризики задля вирішення спільних проблем. 

«Наприклад, зацікавлені сторони, залучені до MSP, можуть заохочувати уряд приймати стандарти або закони про доброчесність, сприяти врегулюванню бізнесу та/або спрощувати прийняття моделі для запобігання корупційним діям», пояснюють представники U4.

За їхніми словами, головний внесок приватного сектору — цінні, релевантні навички. А члени уряду зі свого боку здатні забезпечити прозорість в інфраструктурному секторі. Подібне об’єднання зусиль можна знайти й в Україні. U4 наводить приклад Prozorro, що працює для забезпечення прозорості публічних тендерів через інфраструктурний портал відкритих даних. Діяльність мережі стейкхолдерів також сприяє зменшенню кількості випадків корупції. Прикладом може слугувати використання нової нормативної бази в Аргентині, яка знизила рівень корупції на 90%. Окрім того, досягненням MSP у випадку координації зусиль громадянського суспільства та приватного сектору можна назвати формування нових ідей під час міжнародних подій (таких як Порядок денний доброчесності бізнесу в рамках РАСІ).

 

Переймати досвід: 3 приклади ефективного партнерства 

 

Ініціатива прозорої інфраструктури (Infrastructure Transparency Initiative — CoST) — одна з провідних глобальних ініціатив (об’єднує представників із чотирьох континентів світу), що покликана підвищувати прозорість та підзвітність у державній інфраструктурі. Суть діяльності полягає в координації членів уряду, громадянського суспільства й приватного сектору для розкриття, перевірки та використання даних із проєктів державної інфраструктури. CoST стримує корупцію завдяки прозорості інформації та забезпеченню чесної конкуренції у сфері інфраструктурних закупівель. І хоча Ініціатива прозорої інфраструктури є репрезентативним представником зі всіх залучених секторів, уряду належить більша роль.

Морська антикорупційна мережа (Maritime Anti-Corruption Network — MACN). Її членами є приватні компанії-власниці комерційних суден, а також інші компанії, що входять до морського ланцюжка створення цінності. Завдяки спільній діяльності партнери, що входять до MACN, змогли зменшити рівень  вимагання хабарів під час заходу транспорту в порт; підтримати бізнес, аби він сказав «ні» корупції; покращити систему управління в портовому секторі шляхом реформи регулювання. Це досягнення саме приватного сектору, який керує Морською антикорупційною мережею. Водночас аналогічні робочі групи потрібні для ініціатив іншого рівня: бізнес-асоціацій, представників громадянського суспільства та уряду.

Ініціатива «Партнерство проти корупції» Всесвітнього економічного форуму (World Economic Forum’s Partnership Against Corruption Initiative — PACI). Як і в попередньому кейсі, головними гравцями та ідейниками тут є люди з бізнес-середовища. Члени PACI — представники різних приватних секторів із усього світу. Як «Партнерство проти корупції» веде свою боротьбу? Основний спосіб діяльності полягає в просуванні ініціатив, спрямованих на заохочення до діалогу, а також у співпраці з урядами, міжнародними організаціями (такими як Управління ООН з наркотиків і злочинності), аналітичними центрами (наприклад, Базельським інститутом управління) та організаціями громадянського суспільства (до прикладу, Transparency International).

 

Як зростити доброчесність

 

«Дослідження також показало, як агенції розвитку та лідери державного сектору здатні отримати користь від діалогу про можливість підвищення доброчесності та подолання корупції завдяки MSP, — зазначає U4.—  Це може відбуватися через зміни в державному законодавстві, шляхом встановлення моделей чи норм у певному секторі або шляхом просування нових ідей щодо доброчесності».

Окрім цього, експерти пояснюють, що агенції розвитку та лідери державного сектору для подолання корупції у своїй галузевій роботі також можуть співпрацювати та використовувати національні й локальні партнерства з багатьма зацікавленими сторонами. 

Більше про багатостороннє партнерство задля просування ідей доброчесності читайте в матеріалі U4 — https://bit.ly/3sTgdMD.